5 kwaliteiten van een High Performing Team

door | jul 7, 2023

“Een team is een groep van mensen die samenwerkt om een doel te bereiken”

Het ene team werkt beter samen dan het andere team, maar hoe komt dat toch? Goed presterende teams dragen niet alleen bij aan het realiseren van bedrijfsresultaat, maar de teamleden versterken elkaar al doende én iedereen werkt in vrijheid, met passie en plezier aan dezelfde doelen.

Ieder team heeft in de regel een gezamenlijk doel, maar toch heeft iedereen wel eens ervaren dat dit soms niet zo voelt en dat je in de praktijk elkaar soms zelfs tegenwerkt.

Hoe kan het dat het ene team veel meer voor elkaar krijgt dan het andere team? Google heeft grondig onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat de belangrijkste succesfactor zit in psychologische veiligheid.

Maar natuurlijk zijn er veel meer zaken die belangrijk zijn om te excelleren als team. Wij staan in deze blog stil bij vijf elementen die belangrijk zijn bij High Performing Teams.

1. Er is niet maar één leider in het team

Conventionele wijsheid zou zeggen dat de persoon aan de top van de spreekwoordelijke voedselketen de enige leider is, maar dat is niet waar. Om ervoor te zorgen dat een team hoogtes bereikt die het nooit voor mogelijk had gehouden, heeft het leiders op elk niveau nodig. Beter gezegd: ieder teamlid is een leider.

Een echte leider staat dus niet bovenaan met de scepter te zwaaien, maar weet anderen te inspireren en gidsen. Dat gidsen is om anderen in de juiste richting te helpen gaan en hen de ruimte te bieden om leiderschapsrollen op zich te nemen.

2. Kwalitatieve en productieve meetings

Een recente schatting suggereert dat werknemers in de Verenigde Staten maar liefst 55 miljoen vergaderingen per dag doorstaan. Deze enorme tijdsinvestering levert doorgaans slechts een bescheiden rendement op. In een recent interview zei Steven Rogelberg, auteur van het nieuwe boek The Surprising Science of Meetings: “In veel opzichten zijn vergaderingen de bouwstenen en kernelementen van onze organisaties. Het is de plek waar de organisatie tot leven komt voor medewerkers, teams en leiders.”

Je kunt hoogwaardige en productieve vergaderingen houden door focus te leggen op het doel van de specifieke vergadering en ervoor te zorgen dat elke aanwezige bij de discussie wordt betrokken. Hoewel dit moeilijk kan zijn, is het belangrijk in jouw bedrijf vergaderingen te hebben die er echt toe doen.

3. Focus op elkaar beter te maken

Leiderschap zou je kunnen definiëren als: acties nemen die inspireren en dienen om anderen over een langere periode te helpen groeien. Er zijn hier twee sleutelwoorden; anderen en verheffen.

Als je wilt dat je team samenkomt en een doel bereikt, moet jij je dagelijks concentreren op het verheffen van anderen. Leiderschap kun je niet hands-off benaderen; je moet betrokken zijn door mensen uit te dagen en te coachen om hun eigen prestaties te verbeteren.

4. Een cultuur van verantwoordelijkheid in plaats van afrekening en controle

In veel opzichten is het moeilijkste element van leiderschap om een consequente leider te zijn en anderen verantwoordelijk houden. Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en betrokkenheid zijn woord die goed begrepen moeten worden. De definitie van aansprakelijkheid is: “De verplichting van een persoon of organisatie om verantwoording af te leggen over zijn activiteiten, er verantwoordelijkheid voor te nemen en de resultaten op een transparante manier bekend te maken.”

De beste leiders beschouwen verantwoordelijkheid niet als optioneel. Je kunt van verantwoordelijkheid een verplichting maken door jouw teamleden te prijzen als zij gewenst gedrag vertonen, hen erop aan te spreken wanneer normen worden overschreden en hen gerichte feedback te geven om te verbeteren.

5. Het gaat om het proces

Het leiden van een team is moeilijk. Bijvoorbeeld door de constante druk van buitenaf om direct positieve resultaten te creëren. Hoewel de beste leiders absoluut om de resultaten geven, hebben zij vooral oog voor de reis in plaats van op de resultaten. Gary Vaynerchuk, die het belang hiervan predikt, zei tijdens een recent interview: “Als je niet houdt van het proces van wat je aan het doen bent, dan heb je al verloren.”

Zorg dus dat jouw team ‘mee’ is in de reis en het proces omarmt. De enige manier om dit te doen is door de dagelijkse arbeidsethos en het gedrag te vieren in plaats van enkel aandacht te besteden aan de resultaten.

Hoe kan team coaching helpen?

In tegenstelling tot sommige andere teaminterventies is team coaching ontworpen om met teams te werken aan blijvende verandering. Team coaching is een echt partnerschap waarbij een coach een periode flexibel met het team samenwerkt zodat een hoger niveau van teamprestaties en een dieper gevoel van verbinding wordt bereikt. Team coaching gaat niet alleen over het helpen van het team in de manier waarop het samen communiceert en leert (het werk van een groep) te optimaliseren. Het stelt het team ook in staat om zijn collectieve taak te definiëren en uit te voeren op een manier die meer waarde creëert dan mogelijk is uit de som van de individuele leden.

Team coaching is bedoeld om teams te helpen hun eigen oplossingen te vinden en te implementeren. De teamcoach faciliteert deze leerreis en ondersteunt het team bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om hun collectieve potentieel te maximaliseren. De teamcoach leidt het team door een beproefd proces om te bepalen waar ze staan en wat ze moeten doen om écht goed te presteren.

Teamwerk komt neer op het beheersen van een reeks gedragingen die in theorie vrij eenvoudig zijn, maar die een uitdaging kunnen zijn om elke dag in de praktijk te brengen. Als alle teamleden echter weten wat die gedragingen zijn en zich ertoe verbinden ze in de praktijk te brengen, is dat een cruciale stap in het worden van een ​​High Performing Team.

De teamcoach kan het team helpen de prestaties te verbeteren en waarde toe te voegen door ervoor te zorgen dat:

 

  • het team een duidelijk, collectief doel heeft met overeengekomen doelstellingen;
  • doelstellingen zijn afgestemd op de behoeften van belanghebbenden;
  • iedereen erkent dat dit alleen kan worden bereikt door effectieve teamsamenwerking;
  • elk teamlid verantwoordelijkheid neemt voor zijn deel, maar ook voor het functioneren van het hele team;
  • teamleden hun gezamenlijke doel en doelstellingen presenteren aan een breed scala aan externe belanghebbenden;
  • essentieel is ook dat het een lerend team is, waar leden zich gezamenlijk en individueel ontwikkelen en aanpassen aan de steeds snellere verandering.

De vijf disfuncties van een team

In het boek van Patrick Lencioni, The Five Dysfunctions of a Team, zegt hij dat “organisaties er niet in slagen om samen te werken omdat ze onbewust ten prooi vallen aan vijf natuurlijke maar gevaarlijke valkuilen”. In zijn boek beschrijft hij de vijf disfuncties die alom vertegenwoordigd zijn in allerlei soorten organisaties. Door de disfuncties bij naam te identificeren, kunnen leiders erop letten en leren om de grondoorzaken aan te pakken die teams ervan weerhouden hun volledige potentieel te bereiken. De vijf disfuncties zijn weergegeven hieronder:

Vertoont je team kenmerken van een disfunctioneel team? Wil je liever dat jouw team de kenmerken heeft van een goed presterend team? Als je team klaar is om hard te werken, verantwoordelijkheid te nemen voor resultaten en zijn potentieel te bereiken, is dit hét moment om actie te ondernemen. Werken met een gekwalificeerde teamcoach kan je teams helpen om de verbetering sneller te realiseren.

Word zelf ook een High Performing Team met een van onze workshops

Geschreven door

Rob Paeper

Agile Coach en trainer bij Epic Agility met een missie: mensen, teams en organisaties helpen te verbeteren. Elke dag een stapje vooruit maakt uiteindelijk een groot verschil. Rob pakt het ook, vooral door te beginnen en door niet meer los te laten tot er resultaat is.