De elektrische, Agile revolutie van NewMotion

door | mei 4, 2021

In de tien jaar dat NewMotion bestaat heeft het bedrijf een evolutie teweeggebracht op het gebied van elektrisch opladen. Maar de ambities van Europa’s grootste partner voor elektrisch laden reiken verder. NewMotion wil elektrisch rijden zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk maken voor zo veel mogelijk mensen, ongeacht lifestyle, bedrijf, auto of budget. Om zichzelf voor te bereiden op hun volgende groeistap schakelde NewMotion de experts van Epic Agility in om een sterkere Agile werkwijze binnen alle lagen van de organisatie neer te zetten.

Jeroen Molenaar, oprichter van Epic Agility, vertelt op welke wijze zijn bedrijf dit uitdagende traject heeft aangepakt.

“Je bedrijf op een gezonde manier laten groeien, dat lukt alleen wanneer je als ondernemer de juiste stappen durft te zetten. De ondernemers achter NewMotion hebben dat lef. Ze willen groeien en zijn daarom elke dag op zoek naar vernieuwing. Hoe kan het anders, beter vooral? Het is een continu proces waar je aan moet blijven werken. De wil om te vernieuwen is een belangrijke drijfveer voor gezonde bedrijfsgroei. Het klinkt misschien vreemd, maar ik ben ervan overtuigd dat je kunt vernieuwen door stil te durven staan. Jezelf even opnieuw opladen om daarna sneller dan ooit door te pakken.”

Agile werken en trainen op management- en teamniveau

NewMotion werkte al enkele jaren Agile, maar nog niet in alle geledingen binnen het bedrijf. Om hun werkwijze te versnellen en te verbeteren leek het hen verstandig om deze werkwijze ook op strategisch- en managementniveau door te voeren. Het feit dat Epic Agility jarenlange, internationale ervaring heeft met Agile werken en trainen op zowel leiderschaps- als teamniveau was de belangrijkste reden om deze opdracht bij Epic Agility onder te brengen. Epic Agility werkt veel breder en pragmatischer dan andere Agile coaches die vaak enkel op team- of methode niveau trainen.

Sterke Agile basis

“Al tijdens de eerste gesprekken kwam duidelijk naar voren dat de Agile basis binnen het bedrijf sterk en goed gedragen werd door alle medewerkers. De verbeterpunten zaten daarom in een aantal hele praktische verbeterpunten. Er was vooral behoefte aan meer structuur. Het werd mijn persoonlijke opdracht om het management te helpen met het vaststellen van de prioriteiten. Daardoor konden collega’s Saskia Langenberg en Jona Rens op teamniveau de ruimte creëren om daar de kwartaalplannen te ontwikkelen.” 

Verander de taal

“NewMotion bedenkt slimme laadoplossingen, wij bedenken slimme, pragmatische Agile oplossingen die, hoe klein ook, een grote impact hebben. Het eerste wat ik bijvoorbeeld heb gedaan, is de naam ‘Managementteam’ veranderen in ‘Leiderschapsteam’. De achterliggende gedachte hierbij is simpel: niet alleen de connotatie is heel anders, het impliceert ook een andere aanpak. Een manager is een commander in control, terwijl een leider veel meer ondersteunt. Saskia en Jona gingen ondertussen aan de slag met het veranderteam, om de eerste focus echt op de verandering zelf te leggen.”

 

 

NewMotion Agile way of working

“Door het veranderteam, met daarin vertegenwoordigers van alle elf teams, werd een communicatieplan ontwikkeld over de ‘why’ van de ‘NewMotion Agile way of working’. Tijdens een ‘Grand Demo’ is op een energieke manier het plan aan alle teams tegelijkertijd gepresenteerd. Na deze online kick-offpresentatie hebben we een grote ‘Big Room’-kwartaalplanning-sessie georganiseerd, waarbij de elf teams hands-on aan de slag gingen met de gestelde prioriteiten vanuit het leiderschapsteam.”

“Het organiseren van de digitale ‘Big Room’-sessie bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Normaal gesproken  zouden dit grote, fysieke evenementen zijn waarbij er ontelbaar veel post-its doorheen gaan. Om toch hetzelfde effect te bereiken hebben we een opzet gemaakt waarbij de teams van digitale sticky notes gebruik konden maken. Dit werkte verrassend goed, misschien zelfs nog wel efficiënter. Waar wij en de teams normaliter door de ruimte bewegen om te communiceren en te kijken wat de anderen opschrijven, hadden we nu alles continu zichtbaar op het scherm.”

Snel schakelen

“Het gemak waarmee fysieke bijeenkomsten omgezet werden in succesvolle digitale sessies is typerend voor NewMotion. Je kunt je voorstellen dat het lastig is om teams te vormen wanneer je enkel online kunt samenwerken. Zeker op leiderschapsniveau, waar de druk hoog kan zijn, kan dat uitdagend zijn. Maar iedereen bij NewMotion is gewend snel te schakelen en zich aan de situatie aan te passen, met als effect dat er op teamniveau veel energie loskwam. Dit werkte aanstekelijk: het leiderschapsteam was diep onder de indruk van wat er allemaal intern gebeurde en was positief verrast over de effectieve planningen die uit de kwartaalmeetings voortvloeiden.”

Groot compliment

“Dat we dit gezamenlijk hebben gerealiseerd in een periode dat alles digitaal plaats moest vinden is een groot compliment waard. Het bevestigt wat ik al jaren zeg: als je effectief en open met elkaar communiceert, kun je alles bereiken wat je wilt. Ook in een periode waarin enkel online (samen)werken mogelijk is.” 

Wil je meer weten over het Agile veranderproces dat wij voor NewMotion mochten oppakken? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door

Bastiaan Smeenk

Een full-stack marketeer met een creatieve mindset en een doorzetters mentaliteit. Bastiaan heeft veel ervaring met digital marketing, growth hacking, branding, reclame en sociale media. Hij streeft altijd naar groei door gegevens te analyseren om de resultaten te verbeteren met behulp van de meest relevante marketingtools en -technieken.