Wat het Agile bedrijfsleven kan leren van de theaterwereld!
Dat je persoonlijkheid en achtergrond een grote rol speelt in wie je nu bent, wat je doet, waar je energie van krijgt en waar je in uitblinkt, is iets dat we allemaal ‘ergens’ wel weten. In Scrum komt dit dan ook heel specifiek terug: bij agile werken wordt er heel bewust gekeken naar welke rol bij wie past; een soms een heel verrassend proces. Jona Rens, Agile Team Coach en Trainer, komt uit de theaterwereld, een achtergrond die ze niet alleen onderbewust meeneemt, maar het is juist haar theater-ervaring die haar naar de agile coaching wereld heeft gebracht.
“Theater is eigenlijk scrum zonder die naam.”
Bevlogen visie
Hoewel het misschien klinkt als totaal andere werelden, ziet Jona vooral overeenkomsten tussen theater en agile coaching. “Eigenlijk fungeert theater binnen het agile framework, maar dan is de product owner de regisseur. Niemand zo bevlogen, zo meesterlijk goed in een verhaal en visie tot leven brengen, als een regisseur.” En daar zit dan ook meteen het verschil tussen die twee werelden: waar in het bedrijfsleven een visie op de werkvloer wordt overgebracht in een paar minuten to-the-point uitleg, nemen regisseurs uitvoerig de tijd om eerst zichzelf te committeren aan een verhaal alvorens ze het artistiek team meenemen in die visie. “Dat betekent veel verder gaan dan het ‘hoognodige’, maar je echt toespitsen op engagement.”
Scrum is in het theater organisch ontstaan, maar is in het bedrijfsleven vaak een aangeleerd proces. “Daarom komt het niet altijd uit de verf. Doordat ik heb ervaren hoe scrum echt kan gaan vliegen, wil ik juist dát overbrengen. Ik wil laten zien hoe het voelt als het echt werkt.” Maar hoe dan? Jona stelt voor om de regisseursvisie mee te nemen naar de werkvloer. “Developers zijn vaak heel gepassioneerd en perfectionistisch, maar vaak coderen zij zonder echt feeling te hebben met het eindproduct. Het voelt bijna anoniem. In de theaterwereld zit, door de passie van de regisseur, het artistiek team helemaal ‘in’ het verhaal en hoe ze dat gaan overbrengen aan het publiek.”
“Doordat ik heb ervaren hoe scrum echt kan gaan vliegen, wil ik juist dát overbrengen. Ik wil laten zien hoe het voelt als het echt werkt.”
Betekenisvol
Volgens Jona is een review één van de uitgelezen momenten om dit tot leven te brengen. Op een review moment is het aan de stakeholders om feedback te geven en vragen te stellen; het is een interactieve sessie waarin het team laat zien wat ze hebben gedaan en bereikt. Maar meer dan dat is een review het ideale moment om de ‘bron’ aan te boren. “Als tijdens een review de visie heel voelbaar is, neem je de stakeholders mee terug naar de purpose van het product. Zo wordt het niet een toetsmoment om een checklist af te vinken, maar een kans om te toetsen aan potentie.” Want als je werkt uit gevoel van oprechte overtuiging, komt er veel naar boven. “Als je elke sessie samen het gevoel kunt losmaken van, ‘MAN, wat werken wij toch aan iets belangrijks!’, dan krijgt een tweewekelijkse sprint voor iedereen een veel betekenisvollere lading.”
“Een review het ideale moment om de ‘bron’ aan te boren.”
Er zit namelijk een groot verschil tussen de purpose, of betekenis, ‘beredeneerd weten’ en echt vanuit je ‘gevoel kennen’. “Als je uit gevoel of passie ergens aan werkt, levert dat zoveel energie en drive op. Alleen op die manier krijg je teams die niet alleen professioneel bevlogen zijn, maar echt vanuit een interne drive aan het product werken.” Hoe vertaal je dat gevoel vervolgens in een zakelijke visie? “Laat me een voorbeeld geven. Stel, je bedrijf ontwikkelt een elektronische leeromgeving voor kinderen. Eigenlijk snapt iedereen daar het belang van als je het analyseert, want kinderen + onderwijs = belangrijk. Maar dat maakt nog niet dat je het echt vóelt,” licht Jona toe. “Stel dat de app eigenlijk slecht is, en je eigen kind daardoor een lager schooladvies krijgt. Wat betekent dat dan voor jou en voor je kind? Zo maak je het product persoonlijk.”
“Er zit een groot verschil tussen de purpose, of betekenis, beredeneerd weten en echt vanuit je gevoel kennen.”
Jona haar missie?
“Ik wil product owners leren om als regisseurs te werk te gaan. Als een product owner kan leren om zo bevlogen te raken als een regisseur, dan kunnen ze die passie ook meegeven aan hun team. Als je team het ‘persoonlijke’ kan koppelen aan het product, wordt er gewerkt vanuit persoonlijke drive in plaats van analytisch vermogen. En daarmee maak je als bedrijf het verschil.”